دادپویان حامی

موسسه حقوقی دادپویان حامی - مشاوره حقوقی و وکالت انواع دعاوی

دادپویان حامی

موسسه حقوقی دادپویان حامی - مشاوره حقوقی و وکالت انواع دعاوی

دادپویان حامی

موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با سابقه ای درخشان و بیش از چندین سال فعالیت در زمینه مشاوره و مدیریت حقوقی شرکتهای داخلی و بین المللی، با عنایت خداوند متعال و بهره گیری از پیشرفته ترین سیستم های مدیریتی و همچنین استفاده از علم و تخصص و تجربه بیش از چهل نفر از حقوقدانان و کارشناسان خبره و فعال به عنوان مشاور و مدیر حقوقی مورد توجه دستگاه های اجرایی، دولتی و خصوصی قرار گرفته و اعتقاد دارد در سایه بهره مندی از تجارب مدیران، کارشناسان و مشاوران خبره و کارآزموده می تواند با ارائه خدمات تخصصی حقوقی و حضوری اثربخش در کنار فعالان عمرانی، اقتصادی و بازرگانی داشته باشد.

۵ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مدارک و مراحل دریافت سند مالکیت تک برگی

سند تک برگی به علت اعتبار بیشتر، از نظر کاهش جرائم و جعل سند بسیار رواج پیدا کرده است. برای هر گونه انتقال یا ثبت جدید آپارتمان، ملک و زمین، سند تک برگی مورد نیاز است. این سند مالکیت صاحب ملک یا زمین را مشخص می کند و بر عکس انواع دیگر سند ملکی مانند قولنامه و شش دانگ که دفترچه ای بودند، تنها دارای یک برگ هولوگرام شده است. در نظر داشته باشید که علاوه بر موارد تعویض، می توانید همواره نسبت به اصلاح سند مالکیت خود اقدام نمایید.

ویژگی های سند تک برگی نسبت به سند مالکیت سنتی 

ثبت اطلاعات ملک و مالک به صورت سیستمی و یکپارچه در کل کشور، کاهش اقدامات جعلی و سوء استفاده های جانبی، ثبت اطلاعات به‌ شیوه مکانیزه و عدم ثبت دستی، صدور و تحویل اسناد جداگانه به تمامی شرکای ملک، ثبت کروکی دقیق ملک و متراژ دقیق آن، وجود هولوگرام بر روی سند.

مدارک لازم برای تعویض سند دفترچه ای و دریافت سند تک برگی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده ملک، مالک جدید و مالک قبلی

وکالتنامه(در صورتی که هر یک از طرفین اصیل نیستند)

برگه خلاصه معامله یا بنچاق

پر کردن فرم تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم مربوط به اداره پست

اصل سند مالکیت قبلی (منگوله دار یا تک برگی متعلق به مالک قبلی)

ارائه پایان کار شهرداری، استعلام سند، تسویه حساب با بیمه تأمین اجتماعی(در صورت کاربری تجاری)

پرداخت هزینه های لازم در دفاتر اسناد رسمی

آدرس و کد پستی ملک

قبض تلفن ثابت ملک

مراحل دریافت سند تک برگ

  • فرم درخواست صدور سند تک برگی و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

اولین مرحله برای دریافت سند تک برگی مراجعه به دفاتر ثبت است؛ اما نخست باید توجه داشته باشید که شما ممکن است دو هدف مختلف داشته باشید، یکی اینکه قصد تغییر سند منگوله دار به سند تک برگی را دارید و یا ملک جدید خریداری کرده اید و به دنبال دریافت سند جدید هستید. در حالت نیازی به رجوع به دفاتر ثبت نیست و تنها کافی است پا به اداره ثبت املاک بگذارید، ولی در حالت دوم نخست باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه کرد. هم خریدار و هم فروشنده باید هر دو وارد دفتر ثبت شوند و همچنین مدارک شناسایی نیز باید به همراه داشته باشند.

  • مفاصاحساب شهرداری

گواهی پایان کار شهرداری یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ است. از این رو ملک نباید به هیچ عنوان دارای بدهی پیشین یا مالیات و عوارض پرداخت نشده باشد. همچنین ارائه گواهی از سازمان نوسازی در مورد ملک یا زمین های مورد معامله که تعیین تکلیف کاربری آن در مورد تجاری، مسکونی یا اداری بودن شان مشخص است باید ارائه شود. این گواهی نشان از تسویه حساب با این ارگان می باشد.

  • ارائه و تحویل سند مالکیت قبلی

برای نقل و انتقال سند مالکیت و یا برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت ارائه شود، در غیر این صورت سند جدید برای شما صادر نمی شود. برای سندهای مفقود شده دریافت سند المثنی ضروری است. اطلاعات مربوط به نقل ‌و انتقال در سندهای تک برگی درج نمی شود و تنها اطلاعاتی که در سندهای تک برگی نوشته می شوند، مشخصات مالک جدید می باشد.

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

مطالبه اجورمعوقه :

با انعقاد عقد اجاره , موجر ومستاجر ملزم به رعایت تعهدات خود می باشند . موجر ملزم به تحویل ملک به مستاجر می باشد و مستاجر می بایست مال الاجاره را در مواعدی که فی مابین طرف معین شده است ,به موجر تحویل دهد . در صورت عدم پرداخت مال الاجاره , موجر می تواند دادخواست مطالبه اجور معوقه را تقدیم دادگاه نماید .

 

عوامل موثر در میزان اجاره بها :

در صورت تنظیم قرارداد اجاره , مستاجر ملزم می باشد میزان اجاره بها را براساس توافقی که طرفین درقرارداد اجاره تعیین کرده اند , پرداخت نماید  , در صورت عدم تعیین اجاره بها در قرارداد , دادگاه میزان اجاره بها را مشخص می کند .

مستاجر نمی تواند به بهانه آن که از ملک استفاده نکرده است از پرداخت اجاره خودداری نماید بدین سبب که موجر, ملک را به مستاجر تسلیم نموده است .

 

بررسی فوت مستاجر و اقساط اجاره بها :

برخلاف سایر دیون با فوت مستاجر , اقساط اجاره بها که زمان وصول آن نرسیده است , حال نمی شود و موجر فقط در خصوص اجاره بها قبل از فوت می تواند در مرجع صالح اقامه دعوا نماید و اجاره بها را از  ترکه مستاجر وصول  می نماید .

 

نحوه طرح دعوای مطالبه اجورمعوقه :

موجر در صورتی که میزان اجاره بها بیش از بیست میلیون ریال باشد , می بایست دادخواست خود را به دادگاه محل وقوع مال ارائه نماید و در صورتی که میزان اجاره بها تا بیست میلیون ریال باشد , می بایست درخواست خود را به شورای حل اختلاف  وقوع ملک ارائه نماید .

اگر مستاجر در جهت پرداخت اقساط اجاره بها , چک به موجر پرداخت نموده باشد و چک پرداخت نگردد , خواهان نمی تواند دادخواست مطالبه اجور معوقه را به دادگاه ارائه نماید و در صورت طرح دعوا       می بایست دادخواست مطالبه وجه چک تقدیم دادگاه کند . البته اگر چک به جهت تضمین قرارداد اجاره به موجر ارائه شده باشد , موجر در ارائه  دادخواست مطالبه چک یا مطالبه اجور معوقه اختیار دارد .

 

 

 

 

قابلیت اعتراض به دعوای مطالبه اجور معوقه :

در صورت طرح دعوا در دادگاه , تجدیدنظرخواه می تواند ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای قطعی , دادخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه تجدیدنظر ارائه نماید و چنانچه خواهان درخواست خود را به شورای اهل اختلاف تقدیم نموده باشد , جهت اعتراض می تواند به دادگاه عمومی مراجعه نماید .

 

نحوه اجرای رای :

پس از قطعیت حکم و صدور اجراییه , موجر می تواند با رعایت مستثنیات دین , نسبت به معرفی اموال مستاجر اقدام می نماید , دادورز نسبت به توقیف و فروش اموال مستاجر اقدام می نماید . در صورتی که اموالی از مستاجر در دسترس نباشد , مستاجر تا زمان پرداخت اجاره بها جلب می شود , همچنین اگر مستاجر مبلغی را به عنوان ودیعه پرداخت نموده باشد , موجر می تواند نسبت به وصول اجاره بها از محل ودیعه اقدام نماید .

 

 

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

دعوای مطالبه سرقفلی :

در قانون روابط موجر و مستاجر 1356 مالک ملک تجاری می تواند در زمان واگذاری ملک خود به دیگری مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از او دریافت نماید, همچنین مستاجر می تواند در اثناء مدت اجاره مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت نماید . در صورتی که مالک براساس حکم دادگاه نسبت به تخلیه ملک اقدام نماید , مستاجر نیز می تواند در مرجع صالح دعوای مطالبه سرقفلی اقامه نماید , البته این یک حکم کلی نمی باشد و چنان چه مالک در زمان اتمام قرارداد اجاره دعوای تخلیه در دادگاه اقامه نکرده باشد این موضوع مانعی برای مطالبه دعوای سرقفلی از سویی مستاجر  نیست و مستاجر حق مطالبه سرقفلی را دارد .

 

حق مطالبه سرقفلی توسط مستاجر دوم :

اگر مالک از مستاجر اول سرقفلی دریافت نکرده باشد چنانچه مستاجر با دریافت مبلغ سرقفلی ملک را به دیگری منتقل نماید مستاجر دوم حق دریافت سرقفلی از موجر را ندارد .

 

عدم استحقاق مستاجر در مطالبه سرقفلی :

براساس ماده 9 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 , چنان چه مدت اجاره به پایان برسد یا مستاجر سرقفلی به مالک نپرداخته باشد و یا این که مستاجر کلیه حقوق خود را ضمن عقد اجاره استیفاء کرده باشد ,هنگام تخلیه عین مستاجره حق دریافت سرقفلی نخواهد داشت .

 

شرایط اسقاط  حق سرقفلی :

اگر ضمن قرارداد اجاره , حق افزایش اجاره بها و تخلیه ملک در زمان تصرف مستاجر از مالک سلب شود و همچنین مالک متعهد شود که ملک را بغیر واگذار نکرده و مورد اجاره به همان مبلغ تعیین شده در قرارداد به مستاجر واگذا  نماید , مستاجر می تواند مبلغی تحت عنوان سرقفلی از موجر و یا مستاجر دیگر برای اسقاط حق خود دریافت نماید .

 

 

تعیین میزان سرقفلی :

موجر و مستاجر می تواند ضمن قرارداد اجاره نسبت به میزان سرقفلی با یکدیگر توافق نمایند , چنان چه فی مابین آنان در خصوص سرقفلی توافقی حاصل نشده باشد , دادگاه براساس نظر کارشناس میزان سرقفلی را تعیین می نماید .

 

طرفین دعوای مطالبه سرقفلی :

خواهان این دعوا مستاجر می باشد که درجهت مطالبه حق سرقفلی دادخواست خود را به طرفیت موجر در مرجع صالح اقامه می نماید .

 

مرجع صالح برای طرح دعوای مطالبه سرقفلی :

خواهان در زمان طرح دعوا می بایست به مبلغ سرقفلی توجه نماید , چنان چه مبلغ سرقفلی کمتر از بیست میلیون تومان باشد , خواهان می بایست درخواست خود را به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک ارائه نماید و در صورتی که مبلغ سرقفلی بیش از تومان باشد خواهان می بایست دادخواست خود را به دادگاه محل وقوع ملک تقدیم نماید .

 

نحوه اجرای حکم :

پس از قطعیت حکم , اجراییه صادر و به مالک ابلاغ می شود تا ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه نسبت به پرداخت سرقفلی اقدام نماید در صورت عدم پرداخت سرقفلی از سوی مالک , مستاجر می تواند در جهت احقاق حقوق مالی خود , نسبت به توقیف اموال موجر اقدام نماید .

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

دعوای مطالبه اجرت المثل در قرارداد اجاره :

براساس قانون موجر و مستاجر مورخ 1376 با اتمام مدت اجاره , مستاجر ملزم می باشد عین مستاجره را تخلیه کرده و به موجر تحویل دهد . در صورتی که موجر بدون اذن از سوی مالک , به تصرف خود در ملک ادامه دهد , موجر می تواند دادخواست مطالبه اجرت المثل را تقدیم به  مرجع صالح نماید .

 

 

وضع حقوقی مستاجر پس از پایان اجاره :

با اتمام قرارداداجاره چنان چه مستاجر به با اذن مالک به تصرف خود ادامه دهد در صورتی می بایست اجرت المثل بپردازد که استیفاء منفعت کرده باشد اما اگر موجر تخلیه ملک را تقاضا نماید و مستاجر از به تصرف خود ادامه دهد , در حکم غاصب می باشد و مسئول تلف یا نقص مال است و باید اجرت المثل مال را بپردازد هرچند استیفاء منفعت نکرده باشد .

 

بررسی ضامن بودن مستاجر نسبت به عین مستاجره :

 

براساس ماده 631 قانون مدنی , مستاجر نسبت به عین مستاجره ضامن نیست مگر آن که تعدی و تفریط نماید و یا بعد از اتمام قرارداد اجاره از تسلیم مال به موجر خودداری نماید .

 

 

دعوای اجرت المثل در ملک مشاعی :

 هریک از شرکاء در صورتی می توانند در ملک مشاعی تصرف نمایند که همگی بالاتفاق اذن به تصرف شریک دهند . در صورتی که شریک بدون اجازه سایرین در ملک مشاعی تصرف نماید , سایر شرکاء می توانند علیه در مرجع صالح طرح دعوا نموده و اجرت المثل ایام تصرف را مطالبه نمایند .

برای این که دعوای اجرت المثل ایام تصرف در مال مشاع مسموع باشد , ابتدا باید خواهان ثابت نماید که تصرفات خوانده در مال مشاع با مخالفت روبرو شده است . خواهان می تواند اعلام مخالفت خود را به وسیله اظهارنامه به طرف مقابل اطلاع دهد .

 

 

 

 

دعوای اجرت المثل در ملک ارثی :

وراث در صورتی می توانند علیه سایر ورثه دعوای اجرت المثل اقامه نمایند که توسط وراث متصرف , مانعی برای استیفاء آنان از ملک ایجاد شده باشد , در صورتی که ورراث بدون ایجاد مانع از ملک استفاده نکرده باشند , نمی توانند علیه سایر وراث دعوای اجرت المثل طرح نمایند .

 

نحوه طرح دعوای اجرت المثل :

خواهان این دعوا موجر می باشد و در صورت طرح دعوا می بایست دادخواست خود را به طرفیت مستاجر در دادگاه محل وقوع ملک ارائه نماید .

از آن که دعوای اجرت المثل , یک دین  ثابت شده نیست و قبل از طرح دعوا میزان آن مشخص 

نمی باشد , موجر نمی تواند علیه مستاجر دعوای خسارت تاخیر تادیه را در مرجع صالح مطرح نماید م.

 

نحوه اجرای رای :

پس از قطعیت حکم و صدور اجراییه , موجر می تواند میزان اجرت المثل را از ودیعه مستاجر که در زمان عقد اجاره به موجر پرداخت شده است , وصول نماید . همچنین موجر می تواند با صدور اجراییه به میزان اجرت المثل از اموال مستاجر توقیف نماید , در صورت عدم دسترسی به اموال , مستاجر تا زمان رضایت موجر ,پرداخت مبلغ اجرت المثل  و یا تقدیم دادخواست اعسار در حبس می ماند .

 

 

 

 

 

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان
  • ۰
  • ۰

دعوای تایید بطلان اجاره نامه :

یکی از دعاوی رایج میان موجر و مستاجر در دادگاه ها , در خصوص بطلان اجاره نامه می باشد . زمانی که عین مستاجره مجهول باشد یا عین و منافع ملک از بین رفته باشد از جمله مواردی می باشد که خواهان می تواند  دادخواست تایید ابطال اجاره نامه را به دادگاه تسلیم نماید .

 

تایید بطلان اجاره نامه به دلیل مجهول بودن عین مستاجره :

یکی از شرایط صحت عقد اجاره معین بودن عین مستاجره می باشد , در صورتی که عین مستاجره مجهول باشد و یا مردد بین دو ملک باشد , قرارداد اجاره باطل می باشد و هریک از موجر و مستاجر می تواند دادخواست دعوای بطلان اجاره نامه را در مرجع صالح اقامه نماید . در صورت تسلیم ملک به مستاجر , موجر می تواند به صورت توامان  ضمن تایید بطلان اجاره نامه به دلیل مجهول بودن عین مستاجره , دادخواست تخلیه ملک را نیز ارائه نماید .

 

 

تایید بطلان قرارداد اجاره به دلیل از بین رفتن عین ومنافع ملک :

در صورتی که عین مستاجره از بین برود و یا منافع آن تلف شود به گونه ای که مستاجر امکان استیفاء از ملک را نداشته باشد , عقد اجاره منفسخ می شود . از دیگر مواردی که امکان استیفاء از عین مستاجره امکان پذیر نمی باشد زمانی است که عیبی در مورد اجاره رخ دهد , در این موارد طرفین می توانند با مراجعه به مرجع صالح دادخواست تایید بطلان قرارداد اجاره به دلیل از بین رفتن عین و منافع آن را تقدیم نماید .

 

طرفین دعوا :

هریک از موجر و مستاجر می تواند خواهان این دعوا باشد و دادخواست خود را به طرفیت دیگری در مرجع صالح اقامه نماید .

 

مرجع صالح برای طرح دعوا :

خواهان می بایست دادخواست خود را به دادگاه محل وقوع مال تقدیم نماید .

 

نحوه اجرای رای :

دعوای بطلان قرارداد اجاره جنبه اعلامی دارد و اجراییه در خصوص آن صادر نمی شود .

 

  • www.hamipeyman.com گروه حامی پیمان